Održivo gospodarenje otpadom – što nam sve nedostaje?
29.12.2017
U ciklusu
proizvodnje novih dobara koriste se i nove i reciklirane sirovine, tako da
ostatnog otpada koji završava na deponiji, u centru za gospodarenje otpadom ili
u spalionici bude što je moguće manje. Iz tog razloga u idućem desetljeću neće
više biti dovoljno samo formalno odvojeno prikupiti razne potencijalno korisne
frakcije komunalnog otpada (papir, plastika, tekstil, metal, staklo) na nivou
jedinice lokalne samouprave, nego će gradovi i općine, zajedno sa svojim
komunalnim društvima, morati uspostaviti kanale plasmana sekundarnih sirovina
prema nekoj novoj proizvodnji.
Interes JLS i
komunalnog društva je da javna usluga bude kvalitetna i cjenovno prihvatljiva
krajnjim korisnicima.
Kako to postići?
Strategija
gospodarenja otpadom u Hrvatskoj zasniva se na odvojenom prikupljanju
komunalnog otpada (odgovornost za provedbu imaju JLS) uz obradu ostatnog otpada
u Centrima za gospodarenje otpadom (odgovornost Županija). Već i ova do sada
izgrađena dva centra, Marišćina u Primorsko-goranskoj, i Kaštjun u Istarskoj
županiji pokazali su da takva obrada dovodi do višestrukog poskupljenja cijene
za krajnjeg korisnika javne usluge, pri čemu se animozitet zbog poskupljenja
prelama preko JLS koje donose cjenike.Za razliku od cijene obrade u centrima na
koju JLS ne može utjecati, kvalitetno postavljen sustav odvojenog prikupljanja
korisnih frakcija otpada i njihovog naplatnog ili nenaplatnog plasmana
reciklažerima omogućuje:
1. nižu
cijenu za krajnjeg korisnika od one koju bi plaćao kada bi sav otpad odlazio u
centar,
2. bolju
poziciju JLS s obzirom na plaćanje poticajne naknade tj. penala ukoliko do
2020. ne dostigne nivo primarne selekcije od 50% pripreme za ponovnu upotrebu i
recikliranje.
Iluzorno je
očekivati da se na lokalnom nivou postigne čistoća odvojeno prikupljenih
sekundarnih sirovina koja bi zadovoljila potrebe oporabitelja. Primjerice,
prikupljena plastika trebala bi biti razvrstana po vrstama, čista i usitnjena.
Svrha poslovanja komunalnog društva kao davatelja javne usluge nije prerada
otpadne plastike, a ni kapaciteti lokalnih komunalaca ne omogućavaju takvo
širenje djelatnosti. Ujedno, ekonomska logika nalaže racionalno i svrsishodno
poslovanje. Iz tog razloga potencijalno korisne sirovine prosljeđuju se
reciklažerima koji ih dodatno sortiraju i plasiraju oporabiteljima. Pored već
postojećih tvrtki koje se bave reciklažom, namjera države je sufinanciranjesortirnica
otprilike županijskih kapaciteta, moguće i u novim centrima za gospodarenje
otpadom.
Što to znači za jedinice lokalne
samouprave?
Propisani
zeleni otoci kao još uvijek najčešći način odvojenog skupljanja na lokalnom
nivou predstavljaju više problem, a manje rješenje. Naime, građani u kontejnere
namijenjene papiru, plastici, metalu i sličnim frakcijama redovno ubacuju
miješani komunalni otpad. Kako zelene otoke koriste nenaplatno, a miješani
komunalni otpad plaćaju, ovo predstavlja dodatnu motivaciju za stvaranje
komunalnog nereda. Iskustvo komunalaca pokazalo je da u kontejnerima za
odvojeno skupljanje bude između 30% i 82% miješanog komunalnog otpada.
U sredinama
koje imaju odvoz sekundarnih sirovina „od vrata do vrata" građani se ponašaju
odgovornije, ali i tamo ima otprilike 30-40% miješanog komunalnog otpada.
Prijevoz ovako
loše odvojenog otpada na veće udaljenosti nije niti ekonomski (troškovi
transporta, usluga sortiranja), a niti ekološki prihvatljiv (ugljični otisak
transporta). Ne poštuje načelo blizine, a sekundarnu sirovinu opterećuje
visokim troškovima na koje JLS ne može utjecati. Reciklažerima ovakva nečista
sirovina nije prihvatljiva s gledišta daljnjeg plasmana.
Iz navedenog
proizlazi potreba za malim, lokalnim sortirnicama koje bi ministarstvo također
trebalo sufinancirati, a na kojima bi se iz „odvojeno skupljenih frakcija"
izlučile temeljne nečistoće i nereciklabilan materijal. Na taj način
reciklažeru bi se prevozile daleko manje količine, troškovi prijevoza bi bili
puno manji, a također i reklamacije na kvalitetu materijala. Ovo je dio sustava
na čiju cijenu JLS može i mora utjecati.
Reciklažeri
ono što im se s lokalne razine dopremi
sortiraju još nekoliko puta da bi se dobila komercijalno tražena
kvaliteta sirovine. Nadalje, oni raspolažu već uhodanim kanalima plasmana, tako
da ne dolazi do situacija u kojima se skladište velike količine materijala
kojega se nema kamo plasirati.
Obveze jedinica lokalne samouprave
Zakon o
održivom gospodarenju otpadom i podzakonski akti obvezali su JLS-e na edukaciju
korisnika i ustanovljavanje, tj. održavanje komunalnog reda.
Ministarstvo
je koncipiralo temeljni program edukacije građana čiju provedbu sufinancira
jedinicama lokalne samouprave koje su se javile na javni poziv. Financiraju se
pisani materijali, spotovi, tribine i slični vidovi edukacije. Valja napomenuti
da je edukacija korisnika trajan proces koji niti počinje, a niti ne završava
ovom sufinanciranom kampanjom. Mnoge JLS već godinama provode edukaciju
korisnika javne usluge s obzirom na specifičnosti lokalnog sustava.
Najkorisnijim su se pokazali informativni letci s osnovnim informacijama o
lokalnom načinu odlaganja pojedinih
vrsta otpada koji se za istu poštarinu dostavljaju uz račun, te kampanje po školama
i vrtićima. Odaziv građana na tribine je različit u raznim sredinama, ali
načelno nije velik. Građani nemaju naviku traženja sadržaja po web stranicama
JLS i komunalnog društva, ali su se korisnima pokazale specijalizirane
aplikacije kojima je moguće pristupiti i s mobitela, a daju konkretne
informacije što i kako s otpadom.
Jedna od
najčešćih primjedbi građana u svim sredinama je da se oni trude odvajati otpad,
a onda sve to završi pomiješano na deponiji. Da bi se pokazalo kako se postupa
s odvojeno prikupljenim otpadom i što se sve od njega proizvodi, napravljen je
univerzalno primjenjiv vodič „Održivo gospodarenje otpadom – kružna ekonomija"
dostupan na http://www.udruga-stanara.hr/upload/pdf/Odrzivo-gospodarenje-otpadom.pdf
namijenjen besplatnoj podjeli građanima. Vodič su izradili Hrvatska udruga
stanara i suvlasnika stambenih zgrada i stručnjaci iz Grupacije održavanja
čistoće pri HGK RH u suradnji s reciklažerima i oporabiteljima korisnih sirovina.
Kako su MZOE i FZOEU pokrili dio troška, očekuje se da JLS-i pokriju troškove
tiskanja i preuzmu što više primjeraka vodiča za besplatnu podjelu građanima
(cijena primjerka 3,5-4 kn, informacije na linku http://www.udruga-gradova.hr/novosti-iz-domene-gospodarenja-otpadom/
).
Interes
građana za edukacijom eksponencijalno raste uvođenjem komunalnog reda, odnosno
strahom od kazne komunalnog redara. Ovo je, ujedno, temeljni razlog zašto naši
građani vrlo brzo usvajaju pravila postupanja s otpadom u inozemstvu. Izmjene i
dopune Zakona o održivom gospodarenju otpadom (na e-savjetovanju do 9.9.2018.) izričito
stavljaju nadzor primjene zakona u dijelu gospodarenja komunalnim otpadom u
zadaću komunalnog redarstva. Inspekcija zaštite okoliša zajedno s MUP-om i carinom
nadzire prijevoz otpada, posredovanje, trgovinu otpadom, obveze proizvođača
proizvoda i prekogranični promet. Tržišni inspektori nadziru udovoljavanje
propisanim uvjetima i označavanje proizvoda i ambalaže.
Komunalni
redari su ovlašteni legitimirati počinitelja odbacivanja otpada i ustanoviti
njegov identitet na drugi odgovarajući način, te poduzimati mjere iz članaka
147. i 152. ZOGO-a:
1. ukazati
osobi nad kojom se provodi nadzor na nedostatke i nepravilnosti iodrediti rok
njihovog otklanjanja,
2. ako osoba
nad kojom je proveden nadzor ne otkloni nedostatke i nepravilnosti u zadanom
roku, komunalni redar rješenjem naređuje
otklanjanje nedostataka i poduzima druge radnje za koje je ovlašten u slučaju
utvrđenja prekršajnog ili kaznenog djela,
3. rješenjem
narediti osobi nad kojom se provodi nadzor uklanjanje otpada u primjerenom roku
ako utvrdi da je ostavila, odbacila i/ili odložila otpad na mjestu koje nije
predviđeno za odlaganje, ili otpad ne skladišti na propisani način, odnosno ako
skladišni prostor u kojem se otpad skladišti ne ispunjava propisane uvjete.
4. Ako je
nepropisno uskladištenim, ostavljenim ili odloženim otpadom onečišćen okoliš, komunalni
redar rješenjem naređuje počinitelju sanaciju onečišćenog okoliša putem
ovlaštene osobe. Ukoliko nadzirana osoba ne postupi po rješenju, komunalni
redar kažnjava prema ZOP-u, te na trošak izvršenika putem treće osobe izvršava
naređene mjere.
Uredba o
gospodarenju komunalnim otpadom (NN 50/2017.) uvela je novinu, tako da dio
cijene javne usluge predstavlja i tzv. „ugovorna kazna". Nju se ne smije
miješati s kaznom komunalnog redara, ona u praksi predstavlja naknadu troškova
koje davatelj javne usluge ima zbog nepropisnog postupanja s otpadom od strane
pojedinog korisnika javne usluge.
Videonadzor je
jedna od mogućih mjera kojima se može ustanoviti počinitelja, tako da se
„nepoznati počinitelj" svede na prihvatljivu mjeru. Pri tome treba voditi
računa o tome da se projekt videonadzora provede na profesionalan način, sa
svim dozvolama. Informacije o potrebnoj proceduri moguće je dobiti od Udruge
gradova, koja je na tu temu održala i četiri regionalne radionice (Rijeka,
Varaždin, Osijek i Split).
Dodatno,
31.10.2018. rok je za tzv. „dokaz o izvršenoj usluzi" (očitanje čipa, barkoda
ili neki drugi način kojim se nedvojbeno dokazuje da je usluga izvršena svakom
pojedinom korisniku). Situacija u praksi je takva da još nisu nabavljeni niti
spremnici, a kamo li da su čipirani. Kasni i ministarstvo i fond i jedinice
lokalne samouprave.
Također, JLS
su različito postupale po svojoj obvezi donošenja cjenika javne usluge. U Istri
i Primorsko-goranskoj županiji obveza odvoza miješanog komunalnog otpada u
izgrađene centre za gospodarenje otpadom dovela je do velikog poskupljenja
javne usluge, ali i u drugim sredinama (gdje centara još nema) promjena sustava dovela je do porasta cijene.
Dugogodišnje uvjeravanje građana od strane mnogih političara da će im računi
biti manji ukoliko odvajaju otpad, dovelo je do nerealnih očekivanja potrošača.
Sada počinju odvajati otpad, a računi su im narasli. Dapače, broj odvoza
ponegdje je i smanjen.
Novi Zakon o
izmjenama i dopunama ZOGO-a produljit će rok za donošenje plana gospodarenja
otpadom JLS za dodatnih 6 mjeseci, međutim izrazito je važno da se planovi
prema detaljno propisanoj proceduri donesu što je moguće prije, prvenstveno iz
razloga kandidiranja projekata JLS na sufinanciranje europskim sredstvima
(reciklažna dvorišta, vozila i oprema…).
Ministar će
donijeti odluke o zatvaranju odlagališta, a JLS će biti dužne po tome i
postupiti. Neposlušnost JLS (u smislu nedonošenja Odluke o prestanku rada i
zatvaranju odlagališta kojim upravlja pravna osoba u vlasništvu JLS) ulazi u
kaznene odredbe s visinom kazne 100.000-300.000 kn za JLS i 15.000-25.000 kn za
čelnika JLS. Kažnjavat će se i pravne osobe, tj. njihove odgovorne osobe.
JLS će
miješani komunalni otpad beziznimno morati voziti na CGO prema Planu, čime se
ukida njihovo pravo odlučivanja o izboru neke druge, jeftinije varijante (npr.
izvoz). Tehnologija do sada neizgrađenih CGO morat će se mijenjati u odnosu na
tehnologiju Marišćine i Kaštjuna, jer EU odbija financirati bioreaktorska
odlagališta, koja su bitan sastavni dio Marišćine i Kaštjuna. Također, do sada
izgrađeni centri imaju veliki problem kvalitete RDF-a i njegovog plasmana koji
je planiran u cementarama. Zbog velikog učešća klorida i teških metala,
cementarama je ovo gorivo neprihvatljivo. Za postojeće centre rješenje se
pokušava naći u gradnji energane koja bi spaljivala njihov RDF.
JLS su
odgovorne i za sustav problematičnog otpada na svome području, s time da nemaju
obveze postavljanja posebnih spremnika. Ovime se uređuje sakupljanje u
reciklažnim dvorištima (RD) i mobilnim reciklažnim dvorištima (MRD). Također,
minimalni broj stanovnika JLS koji uvjetuje gradnju reciklažnog dvorišta
povećat će se sa 1.500 na 3.000 stanovnika, a više manjih JLS smjeti će koristiti usluge istog MRD,
koje će se tada smatrati izvršenjem obveze RD.
ZOGO i Uredba
bili su nesukladni u kriteriju izračuna tzv. „poticajne naknade". ZOGO je kao
kriterij spominjao graničnu količinu miješanog komunalnog otpada po ekvivalent
stanovniku (ovo je uključivalo i turiste, povremene stanovnike koji značajno
povećavaju količinu otpada). Uredba je graničnu količinu definirala kao % u
odnosu na količinu ostvarenu 2015. godine, što je JLS koji su već dosta
napravili na odvajanju otpada stavilo u nepovoljan položaj (otok Krk, Prelog,
Čakovec…) jer im nameće daleko teže ostvarive ciljeve. Ovo je iskomunicirano
prema ministarstvu, ali ova predložena izmjena ZOGO-a (ukidanje ekvivalent
stanovnika) ukazuje na to da usklađenje Zakona i Uredbe ne ide u dobrome
smjeru. Tamo gdje nema turizma moguće je postići 370 kg miješanog komunalnog
otpada po stanovniku (prema popisu stanovništva). Tamo gdje turizma ima, broj
stanovnika povećava se i 3-5 puta u
periodu turističke sezone, dakle gledajući samo prema broju stanovnika po
popisu, vjerojatnije je očekivati 1.000 kg MKO/glavi stanovnika.
Može se zaključiti da gradnji sustava
gospodarenja komunalnim otpadom treba pristupiti izrazito ozbiljno i odgovorno,
jer je to jedini način da se spriječi penalizacija proračuna JLS i
racionalizira troškove uvođenjem komunalnog reda. Što se manje otpada odvoji,
to će ga više putovati na skupu obradu u centre za gospodarenje otpadom, pa će
i cijena javne usluge biti veća. Veća cijena uzrokuje veće nezadovoljstvo
potrošača, a ono se lomi na jedinicama lokalne samouprave. Nasuprot tome,
educirani potrošači dodatno stimulirani na razvrstavanje otpada efikasnim
komunalnim redarstvom i ugovornim kaznama komunalnog društva kvalitetnije
odvajaju korisne frakcije otpada. Ove frakcije plasiraju se reciklažerima, za
neke od njih može se ostvariti i određeni prihod koji time smanjuje troškove
komunalnog društva, pa i omogućuje manje poskupljenje javne usluge krajnjim
korisnicima.